Firmabil og jura – har du styr på reglerne?

At have en arbejdsplads der stiller en firmabil til rådighed, er en stor luksus. Nogle tror tilmed, at det er en gratis fornøjelse, men sådan hænger virkeligheden ikke helt sammen. Dog skal det siges, at det er en billig fornøjelse, i forhold til selv at skulle investere i en bil. Der findes en lang række regler og bestemmelser, hvad angår det at være bruger af en fri bil, men det er langt fra alle, der har styr på disse.

Derfor giver denne artikel en kort og overskuelig gennemgang af, hvilke regler du skal forholde dig til.

Betaling til firmabilen som bruger heraf

Det første, du skal have styr på, er hvor meget, du egentlig skal betale som bruger af firmabilen. Det, du som bruger skal betale, er skat af en procentdel af bilens værdi og et miljøtillæg. Hvor stor en procentdel, dette er, kommer an på bilens beregningsgrundlag og hermed værdi. Hvis beregningsgrundlaget skal betegnes som nyvognspris, skal arbejdsgiveren have købt bilen inden for tre år fra første indregistrering.

Ved nyvognsprisen sænkes beregningsgrundlaget efter tre år. Skal beregningsgrundlaget til gengæld kategoriseres som brugtvognspris, skal arbejdsgiver have købt bilen senere end tre år efter første indregistrering. Her sker der desuden ikke en sænkning af beregningsgrundlaget efter et givent antal år.

Du ender med at betale skat af enten 20 eller 25 procent, alt efter hvilken værdi firmabilen ender på. Hvis værdien er under 300.000 kr., vil du komme til at betale skat af 25 procent af denne pris samt miljøtillægget. Ender bilen i stedet på en værdi over de 300.000 kr., skal du betale skat af 25 procent af de første 300.000 kr. og 20 procent af de resterende beløb samt miljøtillægget. Det skal dog nævnes, at mindsteværdien af bilen altid vil være 160.000 kr., uanset om den går under nyvognspris eller brugtvognspris.

Hvor meget du i alt kommer til at betale kommer an på, hvor stor en trækprocent du har, og det hele vil fremgå af din lønseddel, da betaling af fri bil vil blive regnet med her. Når du betaler til bilen, kan du bruge den lige så meget, som du ønsker, og det samme kan din familie, eftersom antal kørte kilometer ikke går ind og påvirker beskatningen.

Du kan læse mere om regler og bestemmelser, der knytter sig til firmabilen på SKATs egen hjemmeside: http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234830.

Hvem skal betale ekstraomkostningerne?

Nu har du nogenlunde styr på, hvad det er, du som bruger af den firmabil, der er blevet stillet dig til rådighed, skal betale. Dog kan der være nogle ekstraomkostninger, som du stadig kan være i tvivl om.

En af disse ekstraomkostninger kan være sådan noget som vinterdæk.

En omkostning som vinterdæk dækkes for egen regning (se priseksempler på vinterdæk).Reglerne lyder, at ekstraudstyr der ikke bliver talt med i registreringsafgiften og ikke skal medregnes i beskatningen. Det gælder sådan noget som airbags og andet sikkerhedsudstyr. Til gengæld skal eftermonteret udstyr medregnes i beskatningen, og det er denne kategori, som vinterdæk går ind under. Aftagelige træk og fælge er også nogle af de ting, som denne bestemmelse dækker. Det vil altså sige, at vinterdæk og andet eftermonteret udstyr kommer med i udregningen, når der skal bestemmes, hvor meget bilen er værd, og hermed hvor meget du som bruger af fri bil skal betale.

Lignende artikler