5 gode råd til design af udendørs reklame

En udendørs reklame skal kunne fange de forbipasserendes blik. Gør din reklame til visuel historiefortælling, og efterlade et indtryk hos beskueren, der hænger ved lang tid efter, at denne er gået forbi reklamen. Med udendørs reklamer kan du transformere det visuelle landskab i byen og fange opmærksomheden hos samt gøre indtryk på de forbipasserende.

I denne artikel får du fem gode råd til at skabe effektive udendørs reklamer.

Råd 1: Hold det simpelt

Du kender sikkert udtrykket ”less is more”, og dette udtryk gælder især, når du skal designe din udendørs reklame.

Reklamen skal være ligefrem og ramme din pointe med det samme.

Dit design skal fokusere på én hovedidé og bestå af disse tre elementer:

  1. Nøje udvalgt grafik eller foto.
  2. En kort, unik overskrift, der fremhæver dit produkt, din service eller dit firma.
  3. Dit firmas navn, logo og kontaktinformationer skal være synlige på reklamen.
TIP
Brug 7-reglen, som siger, at teksten skal være på maks. syv ord, og det skal tage mindre end syv sekunder at læse den.gt.

Råd 2: Show it, don’t tell it

Vis, hvad du vil sige, fremfor at bruge en masse tekst.

Beskueren identificerer sig med det, der bliver vist. Brug derfor stemningsfulde og overbevisende billeder, der kan frembringe minder eller identifikation hos beskueren. Er din reklames grafiske udtryk baseret på tekst, så leg med tekststørrelse, stil og farve for at skabe et positivt og vedvarende indtryk på beskueren.

At beskueren kan huske reklamen er essentielt.

Råd 3: Brug kontrastfarver

Klare og mættede farver virker bedre til udendørs reklamer end matte farver. Ved at bruge stærkt kontrastfulde farver øger du læsbarheden af din reklame selv fra lang afstand. Sort tekst på gul eller hvid baggrund er utroligt let læseligt, ligesom fx gul eller hvid tekst er på sort baggrund.

Husk, at bestemte farver og farvekombinationer kan frembringe bestemte følelser, så vælg derfor farver med omhyggelighed.

Råd 4: Jo større, jo bedre

Det siger næsten sig selv – gør din reklame stor og tydelig.

Stor og kraftfuld tekst gør reklamen nemmere at læse også på stor afstand. Desuden giver en større reklame med stor tekst mere styrke til dit budskab.

Råd 5: Brug læselige skrifttyper

Vælg en skrifttype, der nemt kan læses også fra længere afstande. Skrifttyper med tynde streger og detaljerede og kunstfærdige skriftarter er ofte svære at se.

Vælg i stedet tykke og lige bogstaver. Sørg for, at der er passende mellemrum mellem bogstaver, ord og linjer. Husk også, at det er sværere at læse en tekst skrevet kun med Caps Lock, så brug både store og små bogstaver.

Fremstilling af din reklame

Med disse fem råd er det bare at komme i gang.

Vær kreativ, og skab byens flotteste og mest bemærkelsesværdige reklame. Sidste led i produktionen er fremstillingen af din reklame, og til dette anbefaler vi Onlineprinters, da de yder en god service til gode priser. Besøg onlineprinters.dk. Snart hænger din reklame på alle gadehjørner og er med til at skabe byens visuelle rum.

Lignende artikler