Sådan bliver du en bedre netværker som iværksætter

Vores samfund lever af viden, og formidling af den. Desværre er vi – sammenlignet med andre videnssamfund – ikke særligt gode til at dele ud af den.

Networking ligger ikke ligefrem til vores lidt indadvendte nordiske kultur, men det er en utroligt essentiel strategi som iværksætter, foruden hvilken det kan være enormt besværligt at få succes.

Søg de rigtige mennesker

Det er lidt for simpelt at rangdele folk, og de succesfulde i dag er måske ikke de succesfulde i morgen. Det vidste Steve Jobs da han samlede sine dream teams inspireret af Bob Dylans tekst:

”The loser now will be later to win, cause the times they are a-changing”.

Gå efter folk med ambitioner, der har fat i noget, og vær ikke bange for at ændre dine bekendtskaber efter behov.

Hellere sigte for højt end for lavt – måske er de en kende mere ambitiøse end dig, men det kan kun være en god indflydelse. Janteloven gælder ikke her.

Find et erhvervsnetværk

Enten kan du selv opsøge networking-events i dit nærområde, hvad mange gør, eller også kan du gøre det via din A-kasse.

Nogle A-kasser kan levere væsentligt mere fagrelevant hjælp end andre. Det er ikke megen nytte at være medlem af en generel A-kasse uden noget egentligt fokus, når alternativet er en A-kasse henvendt specifikt mod iværksættere.

Fx. tilbyder de en god tværfaglig platform, hvor iværksættere kan møde ligesindede gennem målrettede netværksarrangementer. Det er en fremragende mulighed for at sikre, at du møder det rette segment.

Du kan læse mere om de fine arrangementer på denne side.

De har også lavet en video om deres tiltag:

Husk den positive attitude

Nogle nyder at netværke, og for andre kan det være op ad bakke.

Imidlertid kan den manglende optimisme være en selvforstærkende attitude, som kan spottes langt væk. Nu du alligevel skal gøre det, så gør det med et smil og en afslappet attitude – der er ikke noget at miste.

De fleste iværksættere vil hellere end gerne hjælpe hinanden, når det går begge veje.

Du skal ikke være bange for at være den første til at tage initiativet – lyder det som om, de kunne bruge et par gode råd, så tag dig tiden.

Se på det som et plussumsspil: du taber ikke noget ved at bruge ressourcer på andre, tværtimod opbygger du et samarbejde, hvor du selv får noget igen på et tidspunkt. Man kan nemt undervurdere, hvor værdifuld selv en lille tjeneste kan vise sig at være på et senere tidspunkt.

Hav en konkret strategi

Når du sætter mål for virksomheden, så tjek altid om nogen i dit netværk kan hjælpe. Er der ikke nogen i dit umiddelbare netværk, er der arbejde at gøre.

Nu har du en række konkrete mål for din fremtidige networking. Gå målrettet efter networking-events, der har et fokus, som ligger tæt på dit. På den ene side er det vigtigt at have noget konkret at gå efter, men husk at der kan opstå meget uventet godt af de bekendtskaber du får dig.

Ofte kommer hjælpen fra en side man ikke havde forventet, og ingen kan lide en alt for direkte tilgang. Hav et konkret mål, men vær fleksibel, åben og høflig.

Lignende artikler