Sådan arbejder headhuntingfirmaerne med at finde folk

Hvis du via din virksomhed henvender dig til et headhuntingfirma for at få hjælp til at finde din nye drømme-medarbejder, er det en rigtig god ide først at være bevidst om, hvordan disse firmaer arbejder.

Derved øger du dine chancer væsentligt for at få fingrene i en attraktiv medarbejder.

Det starter altid ved kunden

Hele processen med headhunting starter ved kunden – altså i dette tilfælde dig og din virksomhed, fordi du ønsker at finde en kandidat til virksomhedens ledige stilling.

Din virksomhed laver derved først en profil på den perfekte kandidat. Derved kan headhuntingfirmaerne se, lige præcis hvem de skal kigge efter.

Mange virksomheder vælger at hyre en headhunter til at finde nye medarbejdere, fordi headhunterne er specialister i netop dette, eller fordi ledelsen i virksomheden ganske simpelt ikke har tiden til det.

Derved grovsorterer headhunteren de mange kandidater, hvorefter virksomheden ansætter lige præcis den, de ønsker. Der er i den grad tid at spare som virksomhedsejer.

I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, at headhunteren arbejder for dig som virksomhed og ikke for de ledige kandidater. Det betyder, at du altid vil komme i første række, mens kandidaten kommer i anden. Det er nemlig din opgave, rekrutteringsfirmaet skal løse.

Se en oversigt over rekrutteringsfirmaerne her.

Specifikke krav

Når din virksomhed har afleveret en profil til headhunteren med specifikke krav til kandidaten, indgår samtlige krav og ønsker som en del af processen med at finde de rette emner. Kandidaterne har derfor kun mulighed for at gøre sig forhåbninger om jobbet, hvis de matcher alle dine krav.

Det er dermed ligegyldigt, hvor mange gode ting de ellers har på sit CV.

Dette kan for kandidaterne virke en smule frustrerende, hvis de ikke opfylder alle krav, men det er nu engang sådan, det er – og det er blot en fordel for dig og din virksomhed, så du ikke skal bruge penge på at ansætte den forkerte, hvilket ifølge talrige undersøgelser kan løbe op i flere hundredetusinde kroner.

Hvis kandidaterne omvendt opfylder kravene, er de sandsynligvis få ud af mange – og så er det bare at vælge. Mange virksomheder søger de samme kvalifikationer hos medarbejdere, hvorfor der altid er konkurrence om de dygtigste.

Sørg derfor ved eventuelle efterfølgende samtaler for at snakke godt om din virksomhed og tilbyde de rette vilkår. Det er en rigtig god ide at bruge flere headhunters. Det øger i den grad dine chancer for at få gode kandidater. Husk dog at undersøge de forskellige firmaers kompetencer, inden du tager kontakt til dem.

Nogle firmaer henvender sig bredt til mange forskellige brancher, mens andre henvender sig mere specifikt. Der findes eksempelvis firmaer, som udelukkende fokuserer på at rekruttere kandidater til topposter. Der er nemlig stor forskel på bureauerne.

Det er derfor vigtigt, at du fra start undersøger, hvad de forskellige firmaer kan hjælpe dig og din virksomhed med.

Lignende artikler