Sådan slapper du bedst af efter en stresset dag på jobbet

Det moderne arbejdsliv er ofte temmelig udfordrende, og man skal være vant til at have mange bolde i luften, styre forskellige projekter og være klar til at omstille sig.

Det lægger et vist pres på en i løbet af en arbejdsdag, og det kan være svære at slippe arbejdet, når man kommer hjem.

Men hvordan lærer man at slappe af efter arbejdsdagen?

Her kommer vi med et par enkelte tips og overvejelser, som måske kan hjælpe netop dig til at koble bedre af efter din arbejdsdag.

Start allerede på jobbet

Når du ved at arbejdsdagen er ved at være slut, så begynd at forberede dig mentalt på det.

Hvis du har mulighed for det, så sæt dig ned, luk øjnene og træk vejret dybt og langsomt. Åndedrættet har en gigantisk betydning for vores velbefindende, så træk vejret helt ned i maven og ånd langsomt ud igen.

Lav et mentalt billede, hvor du pakker arbejdsdagens udfordringer ned i en kasse.

Her placerer du dem, lukker låget på kassen og lader dem ligge der til arbejdsdagen begynder igen i morgen.

Husk på at i morgen er der atter en dag, og når du møder veludhvilet op på arbejdet, har du langt større ressourcer til at løse problemerne end ved slutningen af en arbejdsdag.

Har du ikke mulighed for at sidde på din arbejdsplads og lave denne øvelse, kan du gøre det i bilen inden du kører eller i toget på vej hjem.

Det tager ganske få minutter, men kan gøre en stor forskel.

Hjemme igen

Når du er hjemme igen, kan der vente en lang række huslige pligter. Indkøb, madlavning, rengøring, børn, tøjvask, hunden der er tissetrængende og meget mere.

Det er ganske enkelt umuligt at nå alle huslige pligter efter en lang arbejdsdag.

Nøglen til at kunne slappe af derhjemme mentalt er planlægning.

Brug nogle timer på at lave en ugeplan for indkøb, madlavning med mere. Det der stresser den menneskelige hjerne mest, er kaos.

Når der er orden og du har overblik over din hverdag, har du meget nemmere ved at slappe af efter arbejdsdagen.

Få dig en hobby

At have en hobby at gå op, kan være meget afstressende. Men måske du tænker: En hobby?? Tror du jeg har tid til en hobby, så meget som jeg arbejder??

Sandheden er nok, at vi alle har tid til en hobby, hvis vi vil prioritere det.

De fleste af os bruger nok for mange timer foran fjernsynet i hverdagen, og brugte vi de timer på noget der interesserede os, ville vi få meget mere glæde og energi.

Jeg er selv selvstændig og arbejder mange timer hver eneste uge. De senere år har jeg brugt meget tid på at lære at lave mad, og i dag er det en hobby.

Så den bedste måde jeg slapper af på efter en arbejdsdag på 10 timer, er faktisk ved at lave mad til familien.

Jeg bruger gerne 1-2 timer på det i hverdagene – og jeg slapper fuldstændig af med det.

Så en praktisk ting som at lave mad, gå tur med hunden og så videre, kan gå hen og blive afstressende.

Det handler faktisk meget om måden vi tænker på.

Positiv tænkning

Indenfor den såkaldte positive psykologi, taler man om at det som påvirker os mest ikke er fortiden, men vores tanker om fremtiden.

En ledende figur indenfor den positive psykologi taler om at vi alle har et ”lykkeregnskab”.

Vores lykkeregnskab ser sådan ud:

A) Genetikken fastsætter et udgangspunkt vores lykke. Det udgør 50% af vores lykkeregnskab

B) Vores livsomstændigheder og oplevelser udgør kun 10% af vores lykkeregnskab.

C) Vores tanker om i dag og i morgen og fremtiden, udgør 40% af vores lykkeregnskab.

50% af vores mentale lykke er altså genetisk bestemt, og det kan vi ikke gøre noget ved.

Vores livsomstændigheder og de ting vi har oplevet, udgør overraskende blot 10% af vores lykke!

Mens vores tanker og forventninger om fremtiden udgør 40% af vores mentale lykketilstand.

Uanset om de her procenttal er helt præcise, så fortæller det os hvor stor indflydelse vi selv har på vores egen tilfredshed og mentale tilstand.

Og de forventninger – negative eller positive – som du har til i morgen, har stor indflydelse på din livskvalitet og din evne til at slappe af.

Afslut dagen og begynd dagen godt

Mange af os sidder foran en TV-skærm eller en computerskærm umiddelbart inden vi skal sove. Og når vi lægger os i sengen, tjekker vi lige de seneste mails eller nyhederne på vores smartphone.

For at få en god nattesøvn, anbefaler forskere at du holder dig fra skærmlys op til 1 time inden sovetid.

Det vil være revolutionerende for mange, men det har en virkelig positiv påvirkning på din nattesøvn.

Der er også mange livsstilseksperter som anbefaler en lille øvelse som du kan bruge, inden du lukker øjnene.

Prøv at finde 3 ting ved dagen der er gået, som du er taknemlig for.

De fleste mennesker gør det modsatte, nemlig gennemtænker dagens problemer og det som var irriterende.

Men prøv at gøre det modsatte og tænk på 3 ting du er taknemlig for.

Og du kan starte dagen på samme måde når du står op. Inden dagen for alvor går i gang, så dvæl lidt ved de positive ting i dit liv. Det giver en rolig og glad start på dagen.

Vi kan være meget stressede i vores hektiske moderne arbejdsliv. Men med disse få tips, håber vi at du vil opleve at du kan slappe bedre af og leve livet lidt lettere.

Lignende artikler