Stigende antal tyverier på arbejdspladser (fra ansatte)

En opgørelse fra rigspolitiet viser, at 1.383 medarbejdere blev anmeldt for at stjæle fra deres arbejdsplads i 2015. Det var det højeste antal registrerede anmeldelser i otte år, og det reelle tal siges at være endnu større.

Mange virksomheder vælger desuden ikke at anmelde tyverierne og indgår i stedet et forlig med medarbejderen for at undgå offentlig negativ tale.

Men hvad gør man som virksomhed for at undgå tyverierne, og hvilke ting bør medarbejderne have lov til at tage med hjem ved fyraften?

Læs med herunder og få svarene på disse spørgsmål.

Skab tillid til dine medarbejdere

For i det hele taget at undgå de irriterende og nogle gange voldsomme mængder af tyveri, men også for at kunne skabe en god dialog, hvis tilfældet sker, er en god tillid til dine medarbejdere nødvendig.

Oftest kommer politianmeldelser først på bordet, når der er tale om tyveri for cirka 10.000 kr. og opefter, hvilket i dine øjne garanteret virker bizart. Men uanset hvor meget eller hvor lidt dine ansatte tager med hjem i lommen, kan en virksomhed bortvise personen og hermed stoppe hans/hendes ansættelse.

Vær derfor kort og kontant, hvis en af dine ansatte har stjålet en af virksomhedens ejendele for at sørge for, at dette ikke sker en anden gang.

Forskellige politikker i virksomhederne

Måske har din virksomhed en politik, der siger, at de ansatte godt må snuppe de resterende sodavandsflasker med sig hjem, når arbejdsdagen er omme. Alle virksomheder har nemlig en individuel personalepolitik, når det handler om, hvilke ting de ansatte må og ikke må tage hjem.

Dog kan det være svært som medarbejder at forsvare hjemtagelsen af sager såsom rengøringsmidler og toiletpapir, mens kontorartikler som kuglepenne og papirblokke nok ikke behøver at medføre megen påtale overfor de ansatte.

Disse sager ses nemlig som nogle, der tit er nødvendige at tage med hjem i forbindelse med arbejde.

Som virksomhed bør du derfor sætte nogle regler for, hvad man må og ikke må tage hjem, og derefter hamre dem fast ude i kantinen eller i gangene, så dine ansatte bliver mindet om dem, når fyraftensklokkerne ringer.

Sørg for at sikre din arbejdsplads efter lukketid

Når den sidste har forladt kontoret efter den lange arbejdsdag, er det en super idé at have en alarm sat i gang, så der ikke er nogle interesserede medarbejdere, der smutter ind efter lukketid.

Hermed er der ingen risiko for tyveri i form af kaffehungrende medarbejdere eller dem, der ønsker sig nogle af de lækre produkter, din virksomhed producerer.

Vælg en kode til alarmen, som blot du kender, og som ingen andre kan regne ud for at være på den helt sikre side. Efter at have installeret alarmen, er det desuden nødvendigt at sætte et tyverialarmskilt op med teksten ”tyverialarm” i form af et klistermærke, så det er tydeligt for alle dine medarbejdere, at din virksomhed nu har en alarm.

Et klistermærke som nedenstående kan erhverves hos wattoo.dk:

Hermed vil alle fremtidige tyverier af virksomhedens ejendele blive undgået, og du kan vinke farvel til irriterende tidskrævende situationer og ubehagelige samtaler med dine kære medarbejdere.

Lignende artikler