5 tips til den bedste start på arbejdet efter ferien

Det kan være overvældende at komme tilbage på arbejdspladsen, efter en god lang sommerferie, hvor man har koblet helt fra og fået arbejdsopgaverne på afstand. Der er dog en række ting du kan gøre, for at lette transitionen tilbage til arbejdet.

Vi har i denne artikel samlet en række gode råd, som kan hjælpe til at skabe de bedste rammer for en god start på jobbet efter ferien.

Artiklen opsummeret
  • Start i lavt gear, så kontrasten mellem arbejde og ferie ikke bliver for stor. 
  • Prioritér de vigtigste opgaver først og få tømt mailbakken. 
  • Giv plads til svingende humør og ekstra pauser.
  • Gå tilbage til gamle vaner og rutiner.  
  • Start udhvilet, og gerne med en kop kaffe eller en anden drik du kan lide.  

Fagmagasinet.dk

Start i et lavt gear

Start med at få styr på de opgaver, der ligger lige for, før du begynder på nye.

Brug gerne de første par dage på at få styr på de helt basale ting. Sørg for at der ikke er gamle opgaver som ligger og generer dig fra før ferien. Tillad også dig selv at starte i et lavt gear og gradvist begynd at komme tilbage til normalt niveau.

Prioritér hvad der er vigtigst

Det er let at fortabe sig i de store mængder arbejde, der kan have hobet sig op mens du har holdt ferie.

Derfor er det vigtigt, at du bruger tid på at få styr på, hvad der skal ordnes først, og hvordan tingene skal prioriteres.

Sørg for at du ikke fra start stresser dig selv ved at forsøge at krydse hele to-do listen af på en gang. I stedet bør du vælge 2-3 punkter (afhængig af omfanget af punkterne) til hver dag. Sørg for at det er overkommeligt, så du får en stille, men succesfuld start.

Giv plads til dårligt humør og pauser

Det er helt normalt at batterierne er lidt flade til at starte med, men sørg for at give plads til det ved at planlægge ekstra pauser. Her kan du få strækket kroppen ud, tanket blodsukkeret op, drikke en frisk kop kaffe eller hvad du har brug for.

Hvis du hænger en smule med næbet, så giv blot plads til det. Det er okay ikke at være superglad den første dag, men prøv at undlade at det smitter af på dine kollegaer.

Hvis det er mere end bare mandags blues, så sørg for at få snakket med nogen om det, så det ikke forplanter sig til din generelle glæde ved at gå på arbejde.

En bølge indenfor populær psykologi hedder PMA (Positive mental attitude). Denne retning siger, at hvis du arbejder med din indstilling til ting og problematikker omkring dig, så ændres dit sind og dit humør med tiden, så du ikke længere så let lader dig påvirke.

Gå tilbage til gamle rutiner

Afslutningen af sommeren og starten på en ny “sæson” på arbejdspladsen kan virke som et godt tidspunkt at gøre op med gamle vaner og rutiner, men det kan være en rigtig god idé at gå tilbage til de gamle vaner og rutiner.

Hvis der er noget, der bør laves om, kan du vente med det til du er kommet ordenligt tilbage på arbejdspladsen (2-3 uger).

Hvorfor gå tilbage til noget der ikke nødvendigvis virker? Fordi kan hjælpe din hjerne og dit sind til at komme tilbage på arbejdsmode.

Den omvæltning kan virke overvældende for din krop, men hvis man går tilbage til gamle vaner og rutiner har din krop, hjerne og sind nogle genkendelige mønstre, hvilket ofte er med til at lette processen.

Få ryddet ud i mailbakken som det første

Arbejds-mailen kan være noget af det mest stressende på arbejdspladsen uden nødvendigvis at kræve mest tid.

Medmindre du virkelig modtager mange mails, er det normalt en forholdsvis let sag at få styr på mailbakken. Det er derfor en rigtig god idé at starte med at få orden på den.

En ordnet indbakke giver typisk er større mentalt overskud.

Søvn og kaffe

Disse to ting kan virke banale, men man skal ikke undervurdere, hvor stor en forskel de gør. Sørg for at være udhvilet til de første arbejdsdage.

Søvnen påvirker ikke kun vores energiniveau, men også vores humør og indstilling til udfordringer.

Det sorte guld, som vi danskere er verdensmestre i at indtage i enorme mængder er rigtig godt til at kickstarte dig efter ferien.

Det er ikke kun fordi koffeinen giver ekstra energi, men det ekstra energi du får tilført, gør dig også gladere. Det er videnskabeligt bevist, at dagligt indtag af kaffe mindsker risikoen for depression og lignende. Men drik dog stadig med måde.

Lignende artikler