
Går din virksomhed glip af de mange muligheder, der er forbundet med grupper på Facebook? Få 3 konkrete forslag til, hvordan I kan få succes med jeres Facebook-gruppe.
Måske I allerede har en Facebook-gruppe tilknyttet jeres virksomhedsprofil på Facebook, men har svært ved at knække koden til, hvordan den bliver rigtig værdifuld. Eller måske har I ikke (endnu) en gruppe tilknyttet virksomhedsprofilen, og så er I ikke de eneste.
Læs med og bliv overbevist om, hvorfor I bør have en Facebook-gruppe, og bliv klogere på, hvilken værdi den kan skabe for virksomheden.
Genvind pladsen i brugernes nyhedsstrøm
Det er desværre sådan, at rigtig mange virksomheder går glip af de mange spændende muligheder, der er forbundet med en Facebook-gruppe, fordi de ikke kender til muligheden. Og det er en skam, særligt efter Facebooks seneste opdatering af algoritmen.
Hvis du administrerer en Facebook-side, så har du måske allerede oplevet et fald i jeres organiske reach. De opslag I deler, når ikke ud til lige så mange mennesker som tidligere, og I oplever heller ikke det samme engagement i form af likes og kommentarer. Det hænger alt sammen sammen med den opdatering, Facebook lavede tidligere på året, som skulle sikre mere relevant indhold i brugernes nyhedsstrøm. Opdateringen har favoriseret indhold fra Facebook-grupper frem for indhold fra Facebook-sider. Så mens opslag på en Facebook-side sandsynligvis vil opleve lavere reach i fremtiden, er der en chance for, at indholdet fra en Facebook-gruppe vil få en mere central placering i brugernes nyhedsstrøm.
Derfor er Facebook-grupper for virksomheder måske mere vigtige end nogensinde, og min kollega, Mathias, fra bSocial har tidligere skrevet et blogindlæg med den ultimative guide til grupper på Facebook, som du bør læse, hvis din virksomhed overvejer at oprette en Facebook-gruppe. I dette blogindlæg vil jeg følge op på nogle af Mathias’ pointer og bidrage med nyttige tips til, hvordan I i virksomheden mere konkret kan udnytte jeres Facebook-gruppe, alt efter hvilke behov I har.
Inden I kaster jer ud i oprettelsen af en Facebook-gruppe, bør I overveje, hvad formålet er med gruppen, hvem I forventer vil tilmelde sig gruppen, hvilken rolle I skal spille, og ikke mindst hvordan I vil engagere medlemmerne.
1. Start en dialog og inddrag dine mest loyale kunder
Start et kundecommunity. At bruge en Facebook-gruppe til at opbygge et kundecommunity, kan fungere som en god kommunikationskanal mellem virksomheden og dens kunder. Denne form for gruppe vil være centreret omkring produktet, og brugernes bidrag er hele essensen og fundamentet for gruppen. Dog bør man sikre sig, at indholdet er relevant for ens brand og er med til at inspirere inden for virksomhedens univers.
Som virksomhed må man for alt i verden ikke lave salgsorienterede opslag i denne form for Facebook-gruppe. Den er til for brugerne og deres inspiration til hinanden. En virksomhed kan bruge gruppen til at stikke en føler ud blandt medlemmerne, hvis man er i tvivl om udtrykket af et nyt design, eller endnu bedre, lade de mest trofaste kunder få medbestemmelse på designs. Det kan være med til at give kunderne en form for ejerskabsfølelse, som potentielt kan resultere i større købevillighed, fordi de selv har haft indflydelse på produktets design.
Når folk vælger at melde sig ind i denne form for gruppe, må man antage, at de har en vis interesse for produktet og har lyst til at engagere sig. Derfor er gruppen et godt udgangspunkt for dialog med kunder, og ikke mindst til fastholdelse af kunder, fordi den mere nære relation, der kan opstå, kan medføre, at de vil blive ved med at vende tilbage og købe produkterne.
Cool feature to use: Watch party. Vis relevante videoer til medlemmerne af din gruppe, mens I diskuterer indholdet. Det kan for eksempel være et sneak-peak på en ny kollektion.
2. Skab et community og start et fællesskab mellem dine kunder
Lav en interessegruppe for dine kunder. Gruppen handler ikke om dit produkt og må ikke nævne noget om din forretning. Denne form for gruppe bygger på en bredere interesse, som relaterer sig til din forretning.
Selvom en interessegruppe langt hen ad vejen drives af medlemmerne selv, så kræver det ressourcer at administrere sådan en gruppe. Det er virksomhedens ansvar, at der er en god tone mellem medlemmerne, og I bør også i ny og næ tjekke ind med ekspertviden, som har værdi for medlemmerne.
3. Styrk fællesskabet internt i virksomheden
En Facebook-gruppe behøver ikke nødvendigvis at henvende sig til kunder eller andre interessenter uden for virksomheden. En gruppe på Facebook kan også eksistere for virksomhedens ansatte og styrke det interne fællesskab.
Der kan være flere grunde til, at det er en god idé med en Facebook-gruppe mellem kollegaer, men ofte bruges gruppen til praktiske oplysninger, planlægning af sociale arrangementer eller bytte af vagter, hvis man er et sted, hvor det er relevant.
Uanset hvordan Facebook-gruppen bruges, så er det vigtigt, at der er et klart defineret formål med gruppen, så der ikke bliver delt en masse irrelevant information. Bliv enige om, hvad det er okay at dele i gruppen, og husk på, at et succeskriterie for en Facebook-gruppe – uanset formen – er, at den skaber værdi for medlemmerne, og de kan se et formål med at være en del af den.