5 tips, der får din messestand til at fungere optimalt

Når du skal til at planlægge din messestand, er der flere overvejelser, der er værd at tage med. Som hovedregel er det altid en god idé at designe din messestand, så den engagerer de potentielle kunder, der tager del i den. Din stand er derfor til for at gøre potentielle kunder interesserede.

En veldesignet messestand er starten på et godt værktøj, der kan skabe relationer mellem dig og dine potentielle kunder. Det er derfor centralt, at du skaber et praktisk og tiltalende rum. Det kræver dog omhyggelig planlægning og kreativitet for at få den helt rigtige messestand sat i værk.

For at hjælpe dig på vej er her 5 tips til at få din messestand til at fungere helt optimalt.

1. Stå ud af mængden
Et af de vigtigste punkter er, at din messestand skal skille sig ud, så besøgende kan huske lige præcis din stand, når de kommer hjem.

Din messestand skal altså designes, så den kan skille sig ud i et overfyldt rum, uanset hvor den er placeret. Med et kløgtigt design kan du sikre, at din stand kommer til at blive set af så mange som muligt.

Et godt design er eksempelvis at bygge op i højden, så al ledig plads bliver udnyttet. Placer dit navn og logo øverst oppe, så det ikke kan undgås at blive set – også selvom de potentielle kunder befinder sig langt væk fra din stand. Store overskrifter er derudover en god løsning i forhold til, hvordan du kan lave et godt visuelt design uden at gå på kompromis med gulvplads.

Udover at designe din stand i højden kan det også være en god idé at eksperimentere med farvevalg. Skrappe farver har nemlig størst sandsynlighed for at skille sig ud i mængden. Det er dog altid en god idé, at farverne har en form for relevans for dit eksisterende brand. Andre idéer kunne også være at have vimpler på toppen af din stand eller balloner, så der bliver skabt noget blikfang, som potentielle kunder kan blive nysgerrige over.

2. Hold din plads åben
Et andet centralt aspekt er at holde din messestand åben og indbydende.

Jo mere åben og indbydende din messestand er, jo lettere vil det være for potentielle kunder at stoppe og chatte. Din messestand skal have flere steder, hvor der kan interageres med potentielle kunder. På den måde skal din stand skabe noget social currency, så den bliver et sted, som potentielle kunder gerne vil identificeres med.

Din stand skal dog stadig kunne fungere som et flow. Ingen skal nemlig føle, at de bliver trængt op i et hjørne. Med andre ord skal din messestand være travl, men aldrig føles for fuld.

Princippet er det samme, når der skal findes en restaurant. Der må gerne være nogle gæster, så det indikerer, at det er et godt spisested, men der må heller ikke være for overfyldt. Så går potentielle gæster andre steder hen. Det handler derfor om at få skabt et godt flow, så gæsterne kommer forbi, men ikke bliver alt for længe, så der skabes flaskehalse.

3. Sørg for at prioritere dine praktiske opgaver
Når du skal planlægge din messestand, er det også vigtigt, at du tænker nøje på dine mål.

  • Hvad er det vigtigste ved din stand?
  • Er det eksempelvis din første prioritet at demonstrere dine produkter?
  • Har du brug for et sted, hvor du kan afholde fortrolige klientmøder?
  • Eller vil du gerne kunne underholde dine potentielle kunder i løbet af udstillingen?

Den type interaktion, du planlægger, som skal foregå i din messestand, skal med andre ord diktere de funktioner, du vil have som omdrejningspunkt for din stand.

På den måde sikrer du, at elementerne blander sig naturligt i rummet. Til at starte med er det derfor en god idé at lave en udførlig liste over, hvad det præcise formål med din messestand er, og så arbejde ud fra det.

De potentielle kunder skal nemlig kunne fornemme, hvad messestanden kommunikerer, så de mest interessante kunder kommer forbi.

4. Fremvis mere end blot dit logo
Dit logo er din genkendelse blandt publikum, men det er dit budskab, der trækker potentielle kunder til din messestand.

Brug derfor det visuelle rum i din stand til at fremhæve fordelene ved dine produkter og tjenester eller del dine resultater og akkrediteringer.
En video er en fantastisk god måde at fange publikums opmærksomhed på.

Samtidig er det via video også nemt at vise flere af dine nøglebudskaber på en let måde. At investere i eller at udarbejde et godt visuelt video-produkt kan altså betale sig, når du skal til at designe de elementer, der skal være i din messestand.

Derudover kan du også tænke i andre visuelle elementer, der kan tiltrække potentielle kunder. Det kan eksempelvis være ved at integrere lys på fordelagtige steder, hvor lyset giver en ekstra dimension til dit design. Andre idéer kan være at integrere iPad-stande, hvor potentielle kunder selv kan udforske dit produkt.

Disse tiltag kan bidrage til at skabe en positiv kundeoplevelse, der kan placere dig foran i konkurrencen.


Foto credits: jyskdisplay.dk/

5. Balancer din branding
Der er en hårfin balance mellem at være on-brand og at være over-the-top. Som en god messestand er dit formål at være genkendelig, men ikke at være overdreven. For meget branding og merchandise kan nemlig fortolkes som om, at du ”prøver lidt for meget”, hvilket kan afskrække potentielle kunder.

En subtil og effektiv brug af branding er altså altafgørende.

Du skal derfor prioritere, hvilke brandelementer der fortæller din virksomheds historie bedst. Tre gode brandingelementer er nemlig langt bedre end fem halvgode. Du skal derfor tænke kvalitet frem for kvantitet, så din stand kan fremstå gennemført og gennemtænkt, hvor de forskellige elementer giver mening og taler til din virksomheds værdi.

6. Vis produkterne i funktion
Hvis det på nogen måde er muligt bør du vise dine produkter i funktion, og her kan der tænkes ud af boksen. Uanset om du sælger udendørs produkter eller produkter som er meget store, så bør du vise hvordan de anvendes. Et godt eksempel er markiseeksperten, der som navnet antyder sælger markiser.

Det er typisk store markiser til butiksfronter, og her er det oplagt at montere disse hele vejen rundt på standen, så de vækker opsigt, ved at køre ind og ud over gangpladsen:

Case: markiseeksperten.dk

Et andet eksempel kunne være havetraktorer. Overvej at lave en aftale med arrangøren om at der kan prøvekøres indendøre. Ofte er arrangørerne villige til at drøfte disse ting, de både er interesseret i at skabe spændende stande og at gøre dig som udstiller tilfreds.

Lignende artikler