Indret arbejdspladsen så den understøtter arbejdsopgaverne

Et godt arbejdsmiljø gælder ikke kun de psykiske rammer men også de fysiske omgivelser. Når man taler om arbejdsmiljø, tænker mange kun på den psykiske del, og det er der også god grund til. Et godt psykisk arbejdsmiljø hjælper medarbejdere til større engagement i deres arbejde, lyst til udvikling og trivsel. Et sundt psykisk arbejdsmiljø gavner derfor ikke kun medarbejderne men også arbejdsgiveren.

Men et sundt arbejdsmiljø inkluderer også de fysiske rammer, hvori arbejdet finder sted. Ergonomisk inventar og muligheder for skiftende positioner bidrager til tryghed samt mindskning af fysiske gener, som i sidste ende også fører til trivsel. Vi bruger mange timer af vores liv på vores arbejdsplads, og derfor vil et understøttende miljø hjælpe os til bedre at løse vores arbejdsopgaver.

Læs mere om typiske problematikker på arbejdspladsen vedrørende indretning, samt måder hvorpå du kan komme generne til livs.

Godt med luft og lys på arbejdspladsen

Et godt indeklima er vigtigt for trivsel og produktivitet. Både på kontorarbejdspladser og i mødelokaler kan der være alt fra få til rigtig mange mennesker i rummet. Er der mange mennesker, betyder det også en masse lugte fra både mennesker, beklædning og personlige plejeprodukter. Et godt ventilationssystem kan hjælpe med at reducere lugtene og sikre et friskt indeklima.

Ordentlig belysning er også vigtigt for trivsel, og her må man indrette kontor og mødelokaler, så der er rigelig med naturlig belysning, men uden at det blænder og generer.

Støj hæmmer arbejdsglæden

Støj er generende og distraherende, og for meget af det kan virke distraherende, nedsætte fokus og modarbejde vidensdeling. Støj på kontorer kan både komme fra inventar, såsom computere og andet elektronik, men kan også komme fra mennesker og på grund af dårlig akustik.

Det er muligt at forebygge unødig støj ved for eksempel at reorganisere arbejdspladsen, så de medarbejdere som oftest skal kommunikere med hinanden for at løse deres opgaver, er placeret tæt ved hinanden. Man kan også vælge at købe head sets, så medarbejdere med telefoner ikke forstyrrer andre med høje ringetoner.

Støj kan i høj grad også generere, hvis man sidder i et mødelokale og kan høre alt, hvad der foregår uden for rummet. For at imødekomme dette problem kan man udpege rummet med bedst lydisolering som mødelokale. Er alle rum lige dårligt isolerede, kan man nøjes med at vælge rummet længst væk fra kontormedarbejderne.

Der skal helst være mulighed for bevægelse

Længerevarende stillestående eller stillesiddende arbejde påvirker os negativt. Så frem for at købe de dyreste kontormøbler, der findes, er det en meget bedre og ikke mindst sundere idé at investere i møbler, der tillader medarbejdere at skifte position – og hvis muligt at bevæge sig.

Står man op for længe, eller sidder man ned for længe, kan man ende med dårligt blodomløb samt et unødvendigt højt tryk i benene. Hvis man kan skifte arbejdsstilling eller sågar bevæge sig lidt, kan man forebygge disse forhold.

Det kan for eksempel betyde, at medarbejderne på kontoret får hæve/sænke-borde, og at mødelokaler indrettes med borde og stole specifikt til konferering samt møbler til afslapning. Mangler du moderne mødelokaler i Kolding indrettet til at fostre videndeling, innovation og idéudvikling kan du kontakte Pakhuset, som er beliggende ved Koldings havnefront.

Lignende artikler