Gode spørgsmål at stille din software-leverandør

Hvis du overvejer at outsource hele eller dele af din softwaremæssige del af virksomheden, så er det ganske essentielt at stille de rette spørgsmål til leverandøren af denne software. Alt for mange gange hører man nemlig historier om, at software og systemer fejler eller skuffer. Dermed kan nøglen ligge i at komme godt fra land, når du arbejder med en leverandør af software.

For at hjælpe dig i gang får du her et par effektive spørgsmål, som du kan stille leverandøren, og du bliver præsenteret for, hvad nytte spørgsmålene har.

1. Har du tidligere udført lignende projekter?

Dette spørgsmål hæfter sig til udvælgelsesfasen eller fasen, hvor du har samlet tilbud ind på dit projekt. Det helt essentielle her er ikke nødvendigvis, hvorvidt den mulige leverandør har gennemført lignende projekter – men også i lige så høj grad, hvilke erfaringer man har gjort sig.

Man lærer nemlig af sine fejl, og ofte kan der være risiko for, at alt for sikre softwareleverandører skuffer, fordi de ikke tidligere har ramt ved siden af og dermed ikke altid ved, hvordan dette skal håndteres.

Med andre ord kan erfaring have flere forskellige sider, som man kan lægge mærke til.

Har de ikke gennemført lignende projekter, så bør du tage spørgsmålet videre imod, hvilke kompetencer leverandøren har til at gennemføre tilbuddet – og dermed dit projekt.

Er denne kandidat god for netop dit projekt eller ej?

Og måske skal du have en person med på jeres interne team, som har erfaring med det.

2. Vil de samme folk blive på projektet hele vejen?

Ved at stille dette spørgsmål vil du få indblik i, om kandidaten kan levere og bevare de samme folk på projektet. Dette kan have stor indflydelse på både din tid og ikke mindst det løbende resultat af projektet. Ligeledes kan du følge spørgsmålet op med:

  • Vil dine folk arbejde fuldtid på mit projekt?
  • Får dine kunder normalt at vide, hvis der sker ændringer blandt folkene på projektet?
  • Er personerne på projektet dine ansatte eller underleverandører?

3. Hvor bliver arbejdet udført?

Som en opfølgning på ovenstående spørgsmål omkring leverandørens ansatte, så er det oplagt at spørge ind til, hvor arbejdet foregår. Dette er vigtigt at forstå for at vide, hvor deres ansatte befinder sig – og i forhold til om arbejdet rent faktisk bliver udført herhjemme af danske professionelle.

Dette kan være med til at afgøre den endelige beslutning. Der kan nemlig være håndgribelige fordele ved at tage en let tilgængelig, dygtig og dansk programmør.

De fordele, som kan påvirke den endelige beslutning, er blandt andet kvaliteten af samarbejdet, kvaliteten af supporten, når der bliver brug for denne, samt det relevante aspekt i at forstå de kunder, som man tidligere har udført projekter for.

Jeg arbejder personligt med udviklere i Lithauen (codemarkers.dk), og har rigtig gode erfaringer med at have dem til at lave alt fra front-end løsninger til mere avancerede ting, og det kan sagtens lade sig gøre, når der er trust og god kommunikation.

4. Beskriv processen bag udviklingen af jeres software set ud fra en kundes perspektiv

Når du graver dybere ned i, hvad du kan forvente som kunde, vil du få afdækket mange vinkler af dit projekt og det tilbud, som kandidaten giver/har givet.

Fordi spørgsmålet er svært at svare på overfladisk, vil du få indblik i, hvorvidt kandidaten er grundig og organiseret, samt du vil forstå, hvordan du/I som kunde bliver inddraget.

Lignende artikler