Opstart af butik: Sådan åbner du din egen butik

Det er for mange en stor drøm at åbne egen butik – men samtidig er det også en stor udfordring. Der er nemlig rigtig mange ting, du bør overveje, inden du kaster dig ud i tilværelsen som butiksejer.

Her får du derfor en række gode råd til, hvordan du bedst kommer i gang med at åbne og drive din egen butik.

Gør dig de rette overvejelser

Inden du udlever drømmen om at starte din egen butik, er det vigtigt, at du gør dig de rette overvejelser. Vær her realistisk i din tilgang til projektet så du ikke risikerer at få unødvendige, ubehagelige overraskelser undervejs.

Beslut dig først og fremmest for hvilken type produkter din butik skal sælge, og om disse produkter er konkurrencedygtige. Her er det en god idé, at du får defineret, hvem din målgruppe er, så du bedst muligt kan tilpasse din butik og dens sortiment til denne målgruppe.

Det er naturligvis alfa og omega for enhver butik, at der kommer kunder. Derfor bør du undersøge om dine produkter – og priserne på dem – kan konkurrere med andre lignende butikker i dit område. Dette har nemlig stor betydning for, om kunderne vælger din butik fremfor konkurrentens.

 

Det er dyrt at åbne butik

Det er svært at starte egen virksomhed uden en vis startkapital – og opstart af butik er ingen undtagelse. Derfor bør du overveje grundigt, om du har kapitalen til at åbne din egen butik… Den bedste måde at gøre dette på er ved at lægge et budget så tidligt i processen som muligt.

Budgettet giver dig overblik over, hvad det koster at starte og drive en butik som din. For at lave et godt budget skal du undersøge, hvilke omkostninger der er forbundet med at starte din butik. Kontakt derfor mulige leverandører af de varer du ønsker at sælge, så du kan få overblik over priserne.

Overvej hvor mange varer du regner med at sælge om dagen, og hvor høje dine priser skal være for at give overskud. Ligeledes bør du naturligvis undersøge prisen på det lokale, hvor du gerne vil placere din butik – og prisen på inventar samt lønninger til dig selv og eventuelt personale.

Det er en fordel, at du fra begyndelsen har sparet nogle penge op, som kan dække etableringen af din butik og omkostningerne de første par måneder.

 

Beliggenheden er vigtig

Når du har besluttet dig for at åbne din egen butik, og du har gjort dig de nødvendige overvejelser om dine produkter og økonomi, er næste skridt at finde den perfekte beliggenhed til butikken. Den rette beliggenhed kan nemlig have stor betydning for, om din butik får succes.

Her kan du igen med fordel tage udgangspunkt i, hvilke produkter du sælger, og hvem din målgruppe er. Hvis du for eksempel gerne vil henvende dig til impulskøbere, går det måske ikke, at din butik ligger gemt på en lille sidegade, hvor den er svær at finde. Her kunne hovedgaden i din by i stedet være et oplagt valg – selvom det måske ikke er den billigste løsning.

Vil du derimod sælge eksklusive varer, kan det være en vigtig del af din butiks branding, at den ligger placeret i et hyggeligt – og ikke nødvendigvis centralt placeret – kvarter… Og gerne med andre eksklusive butikker i nærheden.

Butikslokaler med god beliggenhed er selvsagt en dyr løsning, men der er stor sandsynlighed for, at det godt kan betale sig at foretage investeringen.

En god beliggenhed kan nemlig vise sig at blive altafgørende for, hvor mange kunder der besøger og handler i din butik.

Når du vælger din butiks beliggenhed, bør det ske ud fra overvejelser om atmosfæren, du ønsker, hvilke kunder butikken skal tiltrække og hvilke konkurrerende butikker, som ligger i nærheden. Det er ikke nødvendigvis en ulempe at være placeret tæt på en konkurrent.

Med jeres fælles styrke kan I nemlig måske i sidste ende hjælpe hinanden med at tiltrække flere potentielle kunder til jeres kvarter.

 

Den rette indretning

Ligesom beliggenheden er også indretningen og den gennemgående stil i din butik vigtig for, at du kan tiltrække kunder, og få dem til at bruge tid i din butik. Overvej derfor hvordan stilen og atmosfæren i din butik bedst muligt afspejler dine produkter og det budskab, du ønsker, at din butik skal formidle.

Det er vigtigt, at du nøje overvejer, hvordan du indretter butikken – og her er der heldigvis hjælp at hente.

For eksempel har virksomheden Erfa Inventar specialiseret sig i udvikling af butiksdesign – og de kan derfor hjælpe dig med alt fra design og layout af indretningen i din butik til selve monteringen af inventaret: Læs mere her.

Med den rette indretning skaber du et behageligt miljø i din butik, som får potentielle kunder til at blive hængende længere. Dette øger selvsagt sandsynligheden for, at de køber noget!

 

Det er hårdt arbejde at være selvstændig

Det er ingen hemmelighed, at det er hårdt arbejde at åbne egen butik. Som iværksætter må du således regne med ofte at skulle arbejde 60-80 timer om ugen.

Herudover skal du kunne træffe hurtige beslutninger, ligesom du skal kunne bevare overblikket i en hektisk hverdag.

Selvom du har gjort dig de rigtige overvejelser inden opstart, vil du støde på uforudsete udfordringer og problemer. Derfor er det vigtigt, at du er klar til at kæmpe for dit projekt – og ikke mindst er det vigtigt, at du og din familie er indstillet på, at det kræver flid at få succes som butiksejer.

Til gengæld er det uden tvivl alt besværet værd, når du for første gang kan slå dørene op for din egen butik!

Lignende artikler